Wikia

Logo Christmas
Xmas M61 Icon Shop Diesel
Statistieken
Xmas M61
Type Diesel
Kracht 112 Icon Power
Belasting 945 Fuel
Verstuur XP 860 XP
Set NVT
EKU Nodig
Aanbieding Informatie
Limited gem offer Gem Aanb. Dec 2018 Bonus locomotief, inbegrepen bij een 72-uurs Gem Aanbieding.
Museum
MÁV Nosztalgia Ltd kondigde een speciale trein aan, getrokken door een bewaarde klasse M61 diesel locomotief, voor de midzomer nacht feesten, gehouden in Oostenrijk, in de Wachau kloof van de Donau. Diesel eenheden klasse M61, bijnaam "Nohab", waren de eerste locomotieven van de Hongaarse Staatsspoorwegen. In de vroege jaren 1960 werden twintig NOHAB dieselmotoren gebouwd voor Hongaarse Staatsspoorwegen (MÁV), maar als gevolg van het IJzeren Gordijn, werd verdere invoer ten gunste van M62 locomotieven die gemaakt werden in de Sovjet-Unie, tegengehouden. De Zweedse locomotieven werden ingedeeld door MÁV als type M61 en bewezen veelzijdig, zeer betrouwbare, alsmede economisch te zijn. Ze werden zelfs gebruikt om niet-irrationeel radioactief afval te vervoeren van de kerncentrale van Paks Kerncentrale naar Sovjet-opwerkingsinstallaties, ondanks de beschikbaarheid van Sovjet-en-klare M62 motoren. Bereikte type M61 een cultstatus in Hongarije, omdat ze werden gebruikt om de meeste sneltreinen naar vakantieoorden rond de regio van het Balatonmeer te trekken. Hun verschijning werd vaak vergeleken met tiener zomerkampen, exploratie en familie recreatie tijdens het socialisme tijdperk, toen buitenlandse reizen zeer beperkt was voor de gemiddelde burger. Tegenwoordig zijn de M61s niet langer in actiev dienst bij de MÁV, de meeste zijn gesloopt maar sommige zijn opgeslagen. Een wordt nog steeds gebruikt op charter ritten door een behoud groep in Hongarije en Roemenië en een andere trekt spooronderhoud treinen in de regio van Budapest.