Wikia

Logo TS
Klasse 58 Nederland Icon Shop Diesel
Statistieken
Class 58 Netherlands
Type Diesel
Kracht 52 Icon Power
Belasting 420 Fuel
Verstuur XP 450 XP
Set NVT
EKU Nodig
Beloning Informatie
Beloning van Sportartikelen Offer Box Limiet
Museum
De British Rail Klasse 58 is een klasse van Co-Co diesellocomotief ontworpen voor zware vracht. Geïntroduceerd in 1983, heeft men de Amerikaanse praktijk van modularisering gevolgd. EWS heeft ze in 2002 na 20 jaar uit de dienst gehaald, en 30 werden vervolgens naar het buitenland verhuurd. Vier naar Nederland, acht naar Spanje en twintig naar Frankrijk. In de late jaren '70 wilde British Rail nieuwe, goedkope en gemakkelijk onderhoudbare vracht locomotieven ontwikkelen die om konden gaan met de voorspelde groei van vracht per spoor tijdens de jaren '80. De klasse 56 had een moeilijke start, en BR wilde ook graag toetreden tot de exportmarkt. Pre-productie tekeningen van de klasse 58s verwezen naar het als "Standaard export locomotieven". Zodra een ontwerp voor de nieuwe klasse-58 was goedgekeurd door de British Rail Board, kreeg British Rail Engineering Limited (BREL) in Doncaster het contract voor de bouw van de locomotieven waar het werk begon voor een grote multi-miljoen pond kostende upgrade van 'E2' werkplaats waar de locomotieven productie zou worden gestart.